Iedereen heeft recht op kwaliteit van leven en moet in de mogelijkheid zijn om deel te kunnen nemen aan het dagelijks leven, met al haar uitdagingen. Als ergotherapeut leg ik de focus op de zelfredzaamheid van het kind of de jongere, rekening houdend met al zijn kwaliteiten en moeilijkheden.

Als auticoach begeleid en ondersteun ik kinderen en jongeren met (een vermoeden van) autisme.


In beide functies vind ik het van belang dat er voldoende tijd uitgetrokken wordt om een vertrouwensband op te bouwen. Ik start daarbij steeds vanuit het interesseveld van het kind of de jongere.  Eens die vertrouwensband er is, gaan we aan de slag met zelf aangebrachte vragen en moeilijkheden. Samen gaan we op zoek naar het passende puzzelstukje. 


Elk traject is afgestemd op de hulpvraag en is dus uniek, zoals elke persoon - met of zonder autisme – uniek is in zijn handelen, denken en zijn.


Thema's die bij een begeleiding aan bod kunnen komen zijn o.a.:


~ samen op zoek gaan naar manieren om met moeilijkheden om te gaan;

~ samen uitzoeken wat autisme is en hoe het zich uit;

~ stressmanagement vanuit een 2-sporenbeleid;

~ een sensorisch profiel opstellen, waarbij de zintuiglijke prikkelverwerking in kaart gebracht wordt;

~ structuur en regelmaat brengen in het gezin;

~ de zelfredzaamheid stimuleren;

~ leren omgaan met gevoelens en een vol hoofd;

~ ...